Samorząd województwa wielkopolskiego zapowiedział rozszerzenie oferty połączeń regionalnych na niezelektryfikowanej trasie Piła – Krzyż. Obok Polregio odcinek będą obsługiwać także Koleje Wielkopolskie. Samorządowa spółka uruchomi tam jedną parę połączeń.
W pierwszej połowie roku kilkakrotnie informowaliśmy o
problemach z obsługą wielkopolskiego odcinka linii kolejowej nr 203 pomiędzy Krzyżem a Piłą. W związku z niedoborem sprawnych pojazdów spalinowych związanym głównie z przeglądami taboru należącego do województwa Polregio odwoływało część kursów, wprowadzając w zamian autobusową komunikację zastępczą. W najbliższym czasie samorząd nie planuje zmian co do przydziału własnych jednostek, w przyszłym roku odcinek wciąż będą więc obsługiwać głównie starsze spalinowe zespoły trakcyjne RegioTramp (SA108).
KW wykorzystają swoje hybrydy
Na linii pojawi się jednak także nowszy tabor. Pozostającą na dzisiejszym poziomie ofertę Polregio od połowy grudnia uzupełnić mają bowiem Koleje Wielkopolskie. – Od nowego rozkładu jazdy 2024/2025 na odcinku Piła – Krzyż jedna para połączeń będzie realizowana przez KW – potwierdza Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzedzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.
I tak pociąg wojewódzkiej spółki wyjedzie z Piły Głównej o 14:09, by dotrzeć o 15:00 do Krzyża. W kierunku przeciwnym odjazd zaplanowano na 15:25, a przyjazd do stacji końcowej na 16:14. To godziny kursowania ujęte w tzw. rozkładzie rocznym, co oznacza, że w praktyce mogą ulec jeszcze stosunkowo niewielkim przesunięciom wynikającym z ich dostosowania do zmian na innych liniach związanych z remontami infrastruktury.
– Powyższe połączenie będzie realizowane pojazdem 36WEh – zapowiada nasz rozmówca. Mowa tu o hybrydowej (dwutrakcyjnej elektryczno-spalinowej) jednostce Impuls wyprodukowanej w nowosądeckim Newagu. W założeniach samorządu dodatkowa para kursów ma ułatwić pasażerom powroty z pracy i szkoły. Koleje Wielkopolskie i Polregio honorują swoje bilety wzajemnie na odcinkach wspólnych.
Wiodąca rola Polregio
Najważniejszym przewoźnikiem na trasie pozostanie Polregio. Spółka uruchamia tam dziesięć par pociągów, w tym w dłuższych relacjach do i z Chojnic. Czas przejazdu z Piły Do Krzyża wynosi ok. 50 min. Między stacjami kursuje także jeden pociąg spółki PKP Intercity. To IC Zamoyski